Nerijetko do sukoba i ljutnje dolazi zbog nezadovoljenih potreba i neugodnih osjećaja. U trenucima intenzivnih emocija s obje sukobljene strane, teško je razgovarati smireno. Često se događa da slušamo kako bismo odgovorili, a ne kako bi zaista shvatili sugovornika. Nerijetko se događa i situacija da iz ljutnje i povrijeđenosti nesvjesno razgovaramo na način kako bismo povrijedili sugovornika.
Pri tom se koriste tzv. *TI poruke* koje karakterizira optužujući ton i generaliziranje korištenjem riječi “uvijek, nikad…”.Ovim porukama sugovornik se osjeća napadnuto te i sam prelazi u stanje “napada” kako bi se zaštitio/la. Zato se predlaže da se u situacijama preplavljenosti neugodnim emocijama koriste tzv.
*JA – TI poruke*
U navedenim porukama ne optužujemo i ne generaliziramo da se netko ponaša uvijek ili nikada na neki određeni način. Konkretni smo, dajemo do znanja sugovorniku kako nam je određeno ponašanje u navedenoj situaciji potaknulo neugodne osjećaje. U porukama formuliranim na JA – TI način, postoji i prijedlog “mijenjanja” situacije, odnosno ponašanja, što daje sugovorniku znak da želite popraviti odnos, ali istovremeno pruža sugovornicima prostor za kompromis i dogovor.
Postoji jednostavna “formula” za stvaranje JA – TI poruka, a ona glasi:
dio poruke odnosi se na osjećaje koje je u Vama izazvalo ponašanje druge sobe
dio poruke odnosi se na ponašanje te osobe
prijedlog za poboljšanjem ponašanja. U nastavku slijedi nekoliko primjera gdje ćemo TI poruke pretvoriti u JA – TI poruke.