Sindrom fragilnog X kromosoma – uzroci, obilježja i podrška

Što je sindrom fragilnog X kromosoma?

Sindrom fragilnog X (FXS) najčešći je nasljedni uzrok intelektualnih poteškoća. Javlja se s učestalošću od približno 1 na 2 500–4 000 muškaraca i 1 na 4 000–6 000 žena. Uzrokovan je promjenama u genu FMR1, koji se nalazi na dugom kraku X kromosoma (područje Xq27.3). Taj gen stvara FMRP protein, važan za razvoj i funkcioniranje središnjeg živčanog sustava.

Kod zdravih osoba broj ponavljanja CGG tripleta u FMR1 genu kreće se od 6 do 50. Kada broj naraste između 50 i 200, osoba je nosioc premutacije – obično bez simptoma. Kada broj ponavljanja prijeđe 200, riječ je o punoj mutaciji, što dovodi do potpunog isključivanja gena i pojave simptoma bolesti.

Nasljeđivanje i učestalost

FXS je X-vezano dominantno nasljedno stanje. Budući da muškarci imaju samo jedan X kromosom, kod njih se simptomi najčešće javljaju u punom obliku, dok žene mogu imati blaže poteškoće jer drugi, zdravi X kromosom može djelomično nadoknaditi funkciju oštećenog.

Klinička obilježja

Simptomi su vrlo raznoliki i mogu varirati od blagih teškoća u učenju do težih oblika intelektualnih poteškoća. Najčešće se javljaju:

  • teškoće u učenju i pažnji
  • ADHD i impulzivnost
  • autistično ponašanje, izbjegavanje pogleda i osjetljivost na zvuk i dodir
  • osjetilni i percepcijski problemi
  • motorička nespretnost i zakašnjenja u razvoju govora

Fizička obilježja često uključuju:

  • dugačko, usko lice
  • istaknute uši i bradu
  • povećane testise (makroorhidizam) kod muškaraca nakon puberteta

Razlike između muškaraca i žena

Muškarci:

  • češće i teže intelektualne poteškoće
  • izražene fizičke značajke
  • poteškoće pažnje, govora i socijalne interakcije

Žene:

  • većina ima blage ili umjerene poteškoće
  • češće izražena anksioznost, sramežljivost i socijalna nesigurnost
  • poteškoće u matematici, prostornim zadacima i konverzaciji

Kognitivni razvoj i učenje

Djeca s FXS-om napreduju, ali sporije od vršnjaka. U većine dječaka prisutno je kognitivno zaostajanje (oko 80%). Djevojčice češće imaju specifične teškoće u učenju, osobito u području matematike i prostorne percepcije.

Kognitivne jakosti i slabosti:

JakostiSlabosti
Dječaciopisivanje, receptivni vokabular, vizualna percepcija, glazbeno pamćenjeapstraktno razmišljanje, uzročno-posljedične veze
Djevojčicevokabular, čitanje, pisanje, razumijevanje jezikamatematika, auditivno pamćenje, socijalna pragmatika

Karakteristike ponašanja

Djeca s FXS-om opisana su kao topla, draga i željna druženja. Često imaju izražen smisao za humor i veliku potrebu za socijalnim kontaktom, ali se bore s anksioznošću i promjenama u rutini. Mogu pokazivati stereotipna ponašanja poput pljeskanja rukama, žvakanja odjeće ili izbjegavanja pogleda.

Djevojčice su najčešće sramežljive i povučene, dok dječaci mogu biti impulzivni i preplavljeni vanjskim podražajima.

Govorno-jezične karakteristike

Dječaci:

  • teškoće u artikulaciji i brzini govora
  • česta uporaba eholalije (ponavljanje riječi)
  • slab kontakt očima
  • problemi s razumijevanjem apstraktnih izraza

Djevojčice:

  • normalan raspon jezika i čitanja, ali slabija socijalna komunikacija
  • ponekad neorganiziran govor i teškoće razumijevanja neverbalnih znakova (ton glasa, izraz lica)

Procjena i terapijski pristup

Procjenu treba provesti multidisciplinarni tim – pedijatar, logoped, edukacijski rehabilitator i psiholog. Preporučuje se:

  • audiološko testiranje
  • procjena govora, jezika i komunikacijskih vještina
  • opažanje djetetovih reakcija u poznatom i mirnom okruženju

Terapija uključuje:

  • govorno-jezičnu terapiju
  • edukacijsko-rehabilitacijske programe
  • senzornu integraciju i poticanje socijalnih vještina
  • savjetovanje obitelji i škole

Važno je individualno planirati ciljeve i koristiti vizualne i stvarne situacije u učenju, jer djeca s FXS-om bolje reagiraju na konkretne, poznate aktivnosti.

Zaključak

Sindrom fragilnog X kromosoma složeno je genetsko stanje koje utječe na kognitivni, komunikacijski i socijalni razvoj. Rana dijagnostika, razumijevanje i individualizirana podrška ključni su za razvoj punog potencijala svake osobe.

Literatura i izvori

  • Bago, R., Hećimović, S., Barišić, I., Pavelić, J. (2004). Dijagnostika sindroma fragilnog X kromosoma metodama molekularne medicine. Paediatria Croatica, 48 (suppl. 2), 24.
  • Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu.
  • Gnosis Healthcare – Genetic & Hereditary Risk Profile.
  • Fragile X Society (UK), National Fragile X Foundation (USA).