DRAMSKI ODGOJ – oblik učenja i poučavanja kroz dramsko iskustvo. Svaki oblik izražavanja u kojem se stvarni ili izmišljeni događaji, predmeti i pojave tumače pomoću odigranih uloga i situacija. Alati koje koristimo: dramske igre, vježbe, tehnike i metode, lutkarstvo. Svrha je pripremanje djeteta za susret s realnim svijetom koji nije idealan i u kojem ga ne možemo uvijek zaštiti od onih manje lijepih stvari i okrutnih životnih situacija.
Lutkarstvom voditelj podučava čak i kad dijete ne želi poduku. Objedinjuje sve elemente, potiče interakciju, uvažavanje drugih, poštivanje pravila i djeluje na mehanizam djetetove zaštite.
Ciljevi dramsko-pedagoške i lutkarske radionice su:
- aktivno sudjelovanje u dramskim igrama i zadatcima
- dramske igre zahtijevanju individualni, zajednički ( rad u paru) i skupni rad
- razvijanje mašte i kreativnosti
- uče i razvijaju životne vještine
- slušati jedni druge i surađivati, cijeniti sebe i druge
- razvijaju brojne, a naročito jezične, govorne i izražajne sposobnosti
- preuzimanjem uloga djeca se stavljaju u različite životne situacije s kojima se uče nositi
- otvaraju se jer im uloga daje zaštitu, socijaliziraju se i ostvaruju međusobnu komunikaciju
Dramski odgoj u rad s djecom s teškoćama pozitivno utječe na djecu s posebnim potrebama i poteškoćama u govoru i poremećajima u ponašanju. Kroz dramski rad uče pravila igre i poštivanje tih pravila na kojima se svaka dramska igra temelji, osjećaju se kao ravnopravan pripadnik društva i zajednice u kojoj djeluju te na taj način afirmiraju svoje ponašanje i stavove prema društvu. Izvrstan alat u razvoju svih njihovih vještina i kompetencija koje su im potrebne u daljnjem životu . Potiče socijalizaciju, razvija govorne i jezične vještine, uči djecu samokontroli i jača njihovo samopouzdanje u interakciji s drugim ljudima.
Lutka – pomagalo koje ima čarobnu moć- poseban medij, sredstvo koje korišteno na pravilan način može itekako pomoći ,moć u rukama samog učitelja ,smanjuje stresne oblike neposredne komunikacije oči u oči, mehanizam zaštite i važnost djetetova stvaranja same lutke jer izrađena djetetovom energijom ponekad nadilazi sve kreativne aktivnosti djeteta . Svoj oblik dobivaju pojmovi: rađanje, strah, žalost, smrt, ljubav i drugi za koje ponekad sumnjamo da ih djeca razumiju (Majaron)
Zašto lutkarstvo u radu s djecom?
- lutka potiče aktivnost koju djeca vole (akcija, pokret, djelovanje)
- izvrsna u kombinaciji s dobro odabranom pričom
- suočavanje s traumama (ismijavanjem, odbačenošću, različitošću – povlači se u sebe)
- lutka – kanalizira i usmjerava aktivnost – oslobađajuće
- lutkarstvo – igranje uloga, dramska igra, izrada lutaka, likovnost, pokret
- odgovornost (dijete brine o svojoj lutki)
- dijete će se lakše obratiti prijatelju i lakše će izreći svoje osjećaje, misli i ideje.lakše će kroz l
- utku izreći ono što ih muči, dati savjet, odgovoriti ocu, majci, prijatelju, progovoriti o svom unutrašnjem svijetu
Dramski odgoj u radu s djecom s teškoćama ima terapeutski učinak, ohrabruje. Kroz niz igara i kreativnih pristupa djeca pronalaze barem jedan pomoću kojeg najlakše doživljavaju i proživljavaju svijet oko sebe.